Τετάρτη, 24 Ιουνίου 2015

Εγκαίνια του Πεδίου Δράσης Κόδρα 2015

Των Κατερίνας Τσιουρή, Σταματίας Τσιτσανοπούλου και Ελίνας-Σοφίας Χασίδου
Επιμέλεια: Ερμιόνη Ευστρατιάδου
Φωτογραφίες: PSari Visual Productions



Το απόγευμα της Δευτέρας 22 Ιουνίου, σε κλίμα εορταστικό, τελέστηκαν τα εγκαίνια του Φεστιβάλ Εικαστικών Τεχνών του Πεδίου Δράσης Κόδρα 2015. Η εκδήλωση έλαβε χώρα στο παλιό στρατόπεδο και νυν πεδίο δράσης, ενώ πλήθος κόσμου παρευρέθηκε.
Πρώτος μας καλωσόρισε ο Γιώργος Τελίδης, πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Καλαμαριάς, επισημαίνοντας τον κεντρικό θεματικό άξονα της φετινής διοργάνωσης που αποτελεί η ενότητα «Error». Δηλαδή σφάλμα. Αναλυτικότερα, στην ομιλία του έμφαση δόθηκε στον παιδαγωγικό, επιμορφωτικό και κοινωνικό ρόλο του πολιτισμού και κυρίως στα σφάλματα που αποτελούν τόσο σημείο διόρθωσης όσο και επανεκκίνησης.
Στην συνέχεια ακολούθησε ο χαιρετισμός του κ. Μιχάλαρου, καλλιτεχνικού διευθυντή του ΠΔΚ που προσδιόρισε το σφάλμα μέσα από μια εσωστρεφή οπτική, τονίζοντας πως αυτό μπορεί να συμβολίσει όχι μόνο την αρχή του τέλους αλλά και μια νέα αισιόδοξη οπτική, απαλλαγμένη από κάθε αρνητική χροιά. 


Συγχρόνως, σύστησε στο κοινό τους επιμελητές των εκθέσεων,  που με τη σειρά τους μας έφεραν σε επαφή με τους καλλιτέχνες και τα έργα τους. Πιο συγκεκριμένα, η Ανθή Αργυρίου δήλωσε πως με χαρά ανέλαβε την συνέχεια του επιμελητικού μοντέλου που έχει καθιερωθεί από το Πεδίο Δράσης Κόδρα τα προηγούμενα χρόνια. Παράλληλα, ο Παναγής Κουτσοκώστας , υπογράμμισε την συμμετοχή νέων καλλιτεχνών, τόσο απόφοιτων όσο και τελειόφοιτων σχολών καλών τεχνών , που , ο καθένας με τον δικό του τρόπο, θα προσδιορίσουν το λάθος μέσα από μια «ζωντανή παράσταση», στα πλαίσια του Κόδρα Fresh. Ακόμη, εντυπώσεις προκάλεσαν και τα λόγια της κ.Μπουράτση, που όντας επιμελήτρια των cyber-art-space performances , χρησιμοποιεί το διαδίκτυο ως εκθεσιακό χώρο.



Η εκδήλωση έκλεισε με τρείς ζωντανές παραστάσεις, από τους Θοδωρή Τράμπα, την ομάδα Τρίγωνο και τον Jules Rosskam που αιχμαλώτισαν την προσοχή του κοινού, προκάλεσαν αντιδράσεις, προσέφεραν ωστόσο τροφή για σκέψη.
Ο νεαρός καλλιτέχνης, Θοδωρής Τράμπας, έσπασε τον πάγο με το κοινό στην live performance  που παρουσίασε ,την βραδιά των εγκαινίων της έκθεσης «Error» του Πεδίου Δράσης Κόδρα, όταν εμφανίστηκε «αλυσοδεμένος» με ένα κομμάτι πάγο να χορογραφεί πεσμένος στο έδαφος.«Έμπνευση μου προκάλεσε η λεπτή ισορροπία που μας κρατά παράλληλους αλλά και όρθιους ανάμεσα σε δύο κόσμους» δήλωσε ο ίδιος για το έργο του που εντάσσεται στη θεματική ενότητα «Σφάλμα» του φετινού Φεστιβάλ.
Πιο συγκεκριμένα, η δουλειά του, που ξεκίνησε εδώ και ένα χρόνο, βασίστηκε στο Φεστιβάλ «Τέχνη και Τρέλα» των Αθηνών και θεμελιώθηκε πάνω στις σχέσεις που αναπτύσσουμε με τον «άλλο», αλλά και στη ψυχολογία του τρελού ,που δημιουργώντας έναν άλλο εαυτό παρακινείται στη δράση, όπως συμβολίζει και ο πάγος στην performance αυτή. Φυσικά, το ανθρώπινο σώμα αποτελείται από 70% νερό, που αντιπροσωπεύεται στην στερεή του μορφή από τον πάγο συμβολίζοντας τον εσωτερικό μας εαυτό.  Έτσι , μέσα από τον χορό με τον πάγο, αντικατοπτρίζονται ,όχι μόνο η πάλη με το υπερεγώ, αλλά και οι αντοχές μας στις αντιξοότητες και οι λεπτές ισορροπίες που μας χαρακτηρίζουν.«Η αναμέτρηση των δυνάμεων μου με το παγωμένο υλικό συμβολίζουν την αναμέτρησή με τον ίδιο μου τον εαυτό.» επισήμανε ο Θοδωρής Τράμπας. Συνοψίζοντας, το λάθος αλλά και το ερωτηματικό παρουσιάζονται μέσα από την προσπάθεια αυτή ως το σπάσιμο του πάγου, που καταδεικνύει το κομμάτι της προσωπικότητάς μας που έρχεται στα όρια και συχνά ξεφεύγει από αυτά.  Άλλωστε, όταν σπάει ο πάγος, δεν διαλύεται σε θραύσματα που μπορούν αργότερα να ενωθούν, αλλά λιώνει και χάνεται έτσι οριστικά.


Η δεύτερη performance αποτελούσε μια χορογραφία από την Δανάη Χριστακάκου και την ομάδα Τρίγωνο (χορογραφία: Δανάη Χριστακάκου, χορός: Λυδία Γαργούλκα, Σύλια Καραβασίλη, Δέσποινα Καπουλίτσα, Αναστασία Χαραλαμπίδου, Δανάη Χριστακάκου) και πραγματοποιήθηκε στην είσοδο του κτιρίου των Κοιτώνων.  Στο πλαίσιο της διαδικτυακής έκθεσης Cyber Art Space με τίτλο Error in calculation σε επιμέλεια της Σοφίας Ελίζας Μπουράτση , η performance αποτέλεσε μέρος της έκθεσης που για πρώτη φορά  παρουσιάζεται ταυτόχρονα στον «πραγματικό» εκθεσιακό χώρο και στο διαδίκτυο.
Η ομάδα Τρίγωνο επιδόθηκε στο χορό και στους ρυθμούς της μουσικής διαλέγοντας κάθε φορά κάποιο άτομο από το κοινό να χορέψει μαζί τους κάνοντας την performance διαδραστική. Η χορογραφία πραγματοποιήθηκε τέσσερις φορές γεμίζοντας με ενέργεια και χαμόγελα τον χώρο. «Προσπαθήσαμε να δείξουμε πώς μπορούμε να καταλάβουμε την χορογραφία σε ένα χώρο φυσικό «πραγματικό» και σε ένα διαδικτυακό» αναφέρει η κ. Μπουράτζη, Το Error- Σφάλμα της χορογραφίας μπορεί να αποδοθεί αφενός στα τέσσερα άτομα του κοινού (4 errors-σφάλματα) που αυτοσχεδίασαν καθώς δεν γνώριζαν την χορογραφία και αφετέρου στο γεγονός ότι η χορογραφία οργανώθηκε  βάζοντας τον παράγοντα τυχαίο δίνοντας ένα απρόβλεπτο αποτέλεσμα.


Την βραδιά των εγκαινίων έκλεισε η performance του Jules Rosskam στο κτίριο των κοιτώνων. Ο τρόπος με τον οποίο είχε στηθεί το σκηνικό επέτρεπε το κοινό να την παρακολουθήσει από όπου και αν στεκόταν. Η performance σχετιζόταν άμεσα και με την ατομική έκθεση του καλλιτέχνη που αφορά τα ζητήματα φύλου.
Κατά τη διάρκεια της performance μια γυναίκα διαβάζει αποσπάσματα άρθρων από την New York Times που σχετίζονται με τους διεμφυλικούς ανθρώπους, ενώ ένας άνδρας απαγγέλει ένα προσκλητήριο θα λέγαμε νεκρών, θύματα βίας κατά των διεμφυλικών. Το error της performance αφορούσε τον ήχο, το τι επιλέγει ο κάθε άνθρωπος να ακούσει και την ικανότητα μας να ακούμε τους ανθρώπους όταν μιλάνε. Στο τέλος της performance ρωτήσαμε τον Jules ποιο είναι το δικό του «error» και μας απάντησε ότι πάντα δεσμεύεται σε μεγάλο βαθμό και κάνει πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Την performance εκτέλεσαν δύο διεμφυλικά άτομα από την κοινότητα της Θεσσαλονίκης


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου